Gijs Van Vaerenbergh en Escher

Beeld zaal ‘Natuur’ met installatie ‘Inverse Landscape' van Gijs Van Vaerenbergh en prenten van M.C. Escher. Fotograaf: Johnny Umans

In Den Haag vieren ze Maurits Cornelis Escher (1898-1972). In het Kunstmuseum  kan je letterlijk zijn wereld binnenstappen. Niet eerder paste het Kunstmuseum zo’n interventie toe in een tentoonstelling. Zijn beroemde prenten, waarin optische illusies, onmogelijke architectuur, reflectie en natuur centraal staan, worden gecombineerd met  grootse installaties van het Belgische architecten- en kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh.

Eschers prenten zijn het resultaat van een haast obsessieve toewijding aan het grafische vak. Zijn oeuvre is, net als dat van Gijs Van Vaerenbergh, een verkenning van de grenzen van ruimte, landschap, perspectief en illusie. Waar Escher dit doet op papier, doet het Belgische kunsternaarsduo dit aan de hand van ruimtelijke installaties. Pieterjan Gijs en Aernout Van Vaerenbergh zijn vooral gekend van het doorkijkkerkje in Limburg.

Beeld zaal ‘Oneindigheid’ met installatie ‘Endless Line’ van Gijs Van Vaerenbergh en prenten van M.C. Escher. Fotograaf: Johnny Umans

In Den Haag  heeft het duo de zeven museumzalen verrijkt met ruimtelijke installaties die de bezoeker met een hedendaagse blik naar de Escherprenten aan de wanden doen kijken. Deze ingrepen bestaan uit sculpturen gebaseerd op onder meer lichtheid en zwaarte, tijdelijkheid en eeuwigheid, onmogelijke architectuur en oneindigheid; thema’s die ook centraal staan in het werk van Escher.

Beeld zaal ‘Architectuur’ met installatie ‘Possible Architecture van Gijs Van Vaerenbergh en prenten van M.C. Escher. Fotograaf: Johnny Umans

Het opvallende werk van het duo Gijs Van Vaerenbergh ligt op het snijvlak van kunst en architectuur. Arnout Van Vaerenbergh en Pieterjan Gijs (beiden Leuven, 1983) vonden elkaar tijdens hun studie Architectuur in hun zoektocht naar een nieuwe ruimtebeleving. Hun eigenzinnige kunstwerken hebben vaak een verrassende, veranderlijke verschijning. Wat bijvoorbeeld van veraf een herkenbare constructie lijkt, zoals een kerk, molen of doolhof, ervaar je van dichtbij eerder als een abstracte compositie van simpele elementen, waardoor het zich ontdoet van een permanente vorm.

Dag en nacht

Voor de indeling van deze dubbeltentoonstelling koos Gijs Van Vaerenbergh voor de door Escher geliefde tegenstelling van dag en nacht. Het eerste deel van de tentoonstelling, getiteld ‘DAG’, vindt plaats in grote lichte zalen die thematisch zijn ingedeeld en waarin het werk van Escher en de ruimtelijke installaties van Gijs Van Vaerenbergh elkaar uitdagen en versterken. In het tweede deel van de tentoonstelling, genaamd ‘NACHT’, krijgt Gijs Van Vaerenbergh de ruimte om hun modellen van droomarchitectuur te combineren met meer intuïtieve en eigenzinnige elementen uit het werk van Escher.

‘Escher – Andere wereld’ is nog tot 10 september te zien in Kunstmuseum Den Haag.

In het museum Escher in het paleis  loopt nu ook de expo ‘De ontdekker van Escher: Samuel Jessurun de Mesquita’, met prenten van Escher en werk van zijn ontdekker en dat nog tot 1 oktober

Opgelet : parkeren in Den Haag is geen sinecure en heel duur ook en er is ook de Lez-Zone !  Zoek best eerst uit of je met je auto in het centrum mag en waar de parkeergarages zijn en hoe het openbaar vervoer loopt.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
9 × 2 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.