
Nadia Naveau is fors aanwezig in de groepstentoonstelling ‘The Distorted Party’, samen met werk van Willehad Eilers, Kenny Dunkan en Audrey Large. De vier bouwen een surrealistisch feestje in de historische locatie ‘Musée de l’Hospice Comtesse’, ooit een oord van barmhartigheid en genezing.
Dit museum is gelegen in het historisch centrum van Lille in de rue de la Monnaie. Het is een voormalig ziekenhuis, gesticht in 1237 door Joan van Constantinopel, Gravin van Vlaanderen. De gemeenschap van de Augustijnse zusters hebben de Hospice meer dan 500 jaar beheerd.

Nadia Naveau vermengt historische en popculturele verwijzingen in haar werk. Haar beelden nodigen uit tot herinterpretatie omdat ze de artefacten compleet transformeert. Er zit een absurdistische ondertoon onder haar werk, de beelden voelen grotesk aan maar er zit wel degelijk een historische of culturele verwijzing in. Ze verwijst vaak naar de Griekse mythologie, de popcultuur en iconen. De grote installatie in de ziekenzaal is bewust in het wit, een verwijzing naar de witte wereld van ziekenhuizen en hospitaalbedden. Als je rondloopt tussen haar driedimensionale collalges en plastische sculpturen, lijken ze wel te leven.
Nadia Naveau is geboren in 1975, woont en werkt in Antwerpen en in Saint-Bonnet-Tronçais.
Op de indrukwekkende eettafel in de refter van het Hospice Comtesse presenteert Audrey Large een compositie van vazen en kelken. Een feestdis die de historische ruimte siert. De objecten zijn vervormd en hun proporties zijn getransformeerd tot hybride, etherische vormen. De vazen en kelken, vervaardigd uit vloeiend, iriserend 3D-geprint materiaal (PLA), vervagen de grens tussen digitaal en fysiek.

Audrey Large is geboren in 1994 in Frankrijk en woont en werkt in Rotterdam.
Kenny Dunkan maakt een zinderde video over eco-systemen in zijn geboorteland Guadeloupe. Wanneer de nacht valt, komt het eiland tot leven met een vibrerende, energetische symfonie. Denk aan kikkers, krekels en sprinkhanen in een mechanisch klanklandschap. Een nachtelijk concert op een groot LED-scherm in de Kapel. Het lijkt wel een nachtclub met flitsende lichten, hypnotiserende beats en vluchtige momenten van euforie.

Kenny Dunkan is geboren in 1988 in Guadeloupe en woont en werk in Parijs.
Op de binnenplaats van Hospice Comtesse creëert Willehad Eilers een installatie van figuren (nonnen) die als het ware uit zijn schilderijen zijn ontsnapt. Het is daar een serieus zot gedoe op de historische binnenplaats van de Hospice. Door hedendaagse chaos met de historische ambiance van het museum te laten samensmelten evoceert Eilers de geest van een extreem uitbundig feest. Zijn installatie verwijst naar het historisch fenomeen van de dansplaag uit 1508, waarbij mensen dansten tot ze uitgeput neervielen of bezweken – een rauwe metafoor voor een samenleving die zich verliest in verlangen en blind blijft voor de naderende gevolgen.

Dat geldt ook voor zijn schilderijen die binnen hangen. Vijf werken, olieverf op doek, speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling, waarbij surrealistiche overdaad de toon zet. De titels zeggen al genoeg : Vorgleuhe, Der Suendenbock, Schweinerei, Hoch die Verdammten, Ewig Schon wach.
Willehad Eilers is geboren in 1981 in Duitsland en woont en werkt in Amsterdam.
The Distorted Party. Nog tot 9 november 2025 in Musée de l’Hospice Comtesse, Lille.
Curatoren van dienst Siegried Demuyttenaere en Sofie Lachaert. (lsd2creators)
Credits beelden : Siegried Demuyttenaere en Sofie Lachaert.
Laat een reactie achter