Brueghel Pieter de oude, (1528-1569). Het Louvre. De koning drinkt.
Het Palais des Beaux-Arts de Lille(PBAL), het Koninklijk Museum voor de Schone Kunsten van België (KMSKB) en het Louvre uit Parijs slaan de handen in elkaar en brengen ‘Vlaamse feesten en vieringen’ tot leven in een tentoonstelling over een gedeelde geschiedenis van de Lage Landen. De expo wordt georganiseerd in het kader van het Fiesta-festival in Lille en loopt van 26 april tot 1 september.
Feesten is een levenskunst en dat geldt zowel voor België als voor Noord-Frankrijk. In de tijd van de 16e en 17e eeuw konden ze er ook wat van. Dat blijkt uit de schilderijen van toen die nu te zien zijn in het Paleis voor Schone Kunsten in Rijssel.
In die tijd werd het voormalige Nederland (waaronder Rijsel en onze regio’s) geteisterd door de Tachtigjarige Oorlog. Er waren tal van belegeringen, plunderingen, godsdiensttwisten, politieke rivaliteiten en bloedbaden. Ook overvloedig aanwezig was de pest en de hongersnood.
Feesten was dan een uitlaatklep voor al dat onheil dat boven de mensen hun hoofd ging.
Zoals ze in West-Vlaanderen zeggen:’ t Zwien deur de bjèten joagen’ kan deugd doen.
Jacques Jordaens De Koning drinkt. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel. Credits beeld : Jo Geleyns.
Als teken van deze Frans-Belgische samenwerking hebben twee wetenschappelijke conservatoren hun krachten gebundeld: Blaise Ducos, verantwoordelijk voor Vlaamse en Hollandse schilderkunst bij het Louvre, en Sabine van Sprang, conservator van de Vlaamse schilderkunst 1550-1650 bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Het Parijse museum heeft zeven werken uitgeleend voor de tentoonstelling. Het schilderij ‘De Koning drinkt’ van Jacob Jordaens, dat normaliter te zien is in het KMSKB van Brussel, is één van de uitzonderlijke schilderijen die nu ook in Lille hangt.
“Feesten draait om socialiseren”, tussen mannen, vrouwen, kinderen en ouderen, maar ook bedelaars en machtigen, vat de instelling van Rijsel samen. Als je binnenkomt in het museum hangt het alleraardigst werkje ‘De Kreupelen’ van Piet Breughel de Oude. ‘Het werk zoomt in op enkele verklede kreupelen. Ze dragen een ossenstaart en dat zou verwijzen naar de Geuzen van toen. Het is een bruikleen van het Louvre.
De tentoonstelling is opgedeeld in vier delen. Een eerste deel gaat over feest in tijden van oorlog, daarna volgt nog stedelijke feesten en ceremonieën, een deel over kermissen, bruiloften en dorpsfeesten en een laatste deel over de talloze hoffeesten en koningsfeesten.
Onder meer ‘Kermis met toneel en processie’ van Pieter Brueghel de Jonge, ‘De infante Isabella bij de gaaischieting van de Grote Kruisboog op 15 mei 1615 op de Zavel te Brussel’ van Antoon Sallaert en ‘De Koning drinkt’ van Jacob Jordaens hangen nu in Rijssel. Deze laatste zijn bruiklenen van het Koninklijk Museum in Brussel. (KMSKB) in het laatste stuk over koningsfeesten.
Doorheen de zalen zijn ook tal van objecten te zien.
Zo is het hoofd van papier-mach’ van de Antwerpse reus Druon Antigoon, afkomstig van het MAS, tijdelijk verhuisd naar Lille.
Voor het schilderij van ‘Le Roi Boit’ staat een volledig gedekte tafel.
Pieter Coecke van Aelst. Museum aan de stroom (MAS). Kop van de reus Druon Antigone 1534-1535.
“Als curatoren vinden we het belangrijk om dit gedeelde verleden, Rijsel maakte deel uit van de Lage Landen, aan het licht te brengen voor de Rijselaren”, stelde Sabine van Sprang, conservator Vlaamse schilderkunst 1550-1650 in de KMSKB.
De tentoonstelling is de belangrijkste van stadsfestival Fiesta, waarmee Rijsel zijn uitstraling blijft activeren sinds het in 2004 culturele hoofdstad van Europa was. Alhoewel wat Tripostal brengt is ook van hoog niveau, temeer omdat de expo ‘Pom Pom Pidou’ onder auspiciën staat van het Centre Pompidou in Parijs.
Het bijhorende programma in het museum voorziet tevens in allerlei banketten en bals, parades en maskerades. Samen feesten om het sociale weefsel te versterken: we hebben het ook vandaag nog nodig.
Expo loopt nog tot 1 september. Alle info op pba.lille.fr
Laat een reactie achter