Anna Boch in Muzee

Anna Boch, Les falaises de l'Estérel, ca. 1910. Privécollectie, Brussel. Foto Vincent Everarts.

Mu.ZEE brengt een eerbetoon aan Anna Boch (1848-1936), 175 jaar na haar geboorte.
“Anna Boch, een impressionistische reis” focust zich op Anna Boch als kunstenaar, filantroop, mecenas, melomaan én als vrouw aan het einde van de negentiende eeuw in België. Hiermee neemt Mu.ZEE mee het voortouw in de (inter)nationale tendens van musea om meer vrouwelijke kunstenaars onder de aandacht te brengen, en hen zo dezelfde waardering te geven als hun mannelijke collega- kunstenaars. Mu.ZEE trok hiervoor curator Virginie Devillez aan. Meer dan twee jaar vooronderzoek ging aan de tentoonstelling vooraf.

Toepasselijk voor een Wagnerfanaat leest haar leven als een gesamtkunstwerk, waarbij diverse kunstvormen en interesses met elkaar zijn verweven en elkaar verrijken. Anna Boch was rond 1900 de meest prominente vrouwelijke kunstenaar in België.
Net zoals haar impressionistische tijdsgenoten Berthe Morisot (1841-1985) in Frankrijk of Mary Cassatt (1844-1926) in de Verenigde Staten, wordt Anna Boch geboren in een erg welgesteld milieu, waar de liefde voor kunst en muziek met de paplepel werd ingegeven. Haar familie is eigenaar van de Manufacture Boch Frères Keramis in La Louvière. Anna’s broer Eugène Boch (1855-1941), ook schilder, is bevriend met Vincent van Gogh en haar neef, de advocaat en schrijver Octave Maus (1856-1919), is de grondlegger van de belangrijke kunstenaarsgroepen Les XX en La Libre Esthétique, in Brussel. Anna Boch genoot internationale waardering. Ze was een groot muziekliefhebber en ze verzamelde werk van o.a. Paul Gauguin, Vincent van Gogh en Paul Signac – en had een neus voor jong talent.

Anna en Eugéne Boch op vakantie met de wagen. Foto Vincent Everarts..jpg

De tentoonstelling verhaalt een fantastische reis doorheen Anna Bochs impressionistische oeuvre, aangevuld met uitzonderlijke bruiklenen uit o.a. haar eigen collectie van werk van Vincent van Gogh, Paul Signac, Paul Gauguin, Théo van Rysselberghe, Victor Horta, Maurice Denis en vele anderen uit die periode, uit zowel officiële instellingen als privé-collecties. De tentoonstelling is het resultaat van een samenwerking met het Musée de Pont-Aven in Bretagne en reist na 5 november door naar het Bretoens museum.

Uiteraard zijn er ook kleine knipogen naar Anna Boch. Zo is er een prachtige reeks werken van enkele tijdsgenoten, Anna De Weert en Juliette Wytsman-Trullemans. Hun werk baadt – net zoals bij Boch zelf – in vibrerend licht en kleuren. Ten slotte hint een selectie van werk van de 19e-eeuwse Oostendse schilder Euphrosina Beernaert naar het feit dat zij – als een van de eerste leermeesters – Anna Boch kennis liet maken met vooral de technische kant van het schilderen.

Mu.ZEE sprak drie inspirerende vrouwelijke kunstenaars/verzamelaars aan als ambassadeurs van de tentoonstelling: Joëlle Dubois, Nadia Naveau en Marie Cloquet. Net zoals Anna Boch zijn zij niet alleen kunstenaars maar ook fervente verzamelaars.

Info en tickets : muzee.be

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
24 ⁄ 3 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.