Victor Horta in Bozar

Ter gelegenheid van Art Nouveau Brussels 2023 presenteert Bozar in samenwerking met het Hortamuseum een tentoonstelling die de architecturale aanpak verkent van de Belgische architect Victor Horta (1861-1947).  ‘Victor Horta en de grammatica van de art nouveau’ is nog tot 14 januari te zien.
Via archiefdocumenten, foto’s, plannen, originele schetsen en modellen krijgt het publiek doorheen negen hoofdstukken een beeld van de fundamenten van Horta’s architecturale taal.
Verschillende ontwerpen komen aan bod – van burgerhuizen zoals huis Tassel tot publieke gebouwen zoals het Paleis voor Schone Kunsten of warenhuis Waucquez. De tentoonstelling heeft ook aandacht voor de bredere maatschappelijke context waarin Horta zijn ontwerpen creëerde.

Deze tentoonstelling gaat doorheen negen opeenvolgende zalen in op de grammatica van Horta’s art nouveau die tussen 1893 en 1903 tot stand kwam. In elke zaal staat telkens één ontwerp van Horta centraal, waarrond een terugkerend thema of aspect van zijn ontwerpmethode uitgewerkt wordt.

De eerste drie zalen gaan over Horta’s denk- en leefwereld: de architecturale referenties die hij samenbracht in de uitvinding van de art nouveau (huis Tassel), de drie opeenvolgende ontwerppraktijken als plaatsen van ontwerp (huis en atelier Horta) en het netwerk van de opdrachtgevers waarvoor hij bouwde (huis Vinck).

De drie volgende zalen hebben te maken met fundamentele architecturale thema’s die zowel in zijn art nouveau-werk als in zijn latere realisaties aanwezig zijn. Het gaat hier om de dynamische planopbouw rond natuurlijke lichtbronnen (huis Aubecq), de ambiguïteit tussen binnen en buiten (warenhuis Waucquez) en het retorische gebruik van structuur (Volkshuis).

De laatste zalen verkennen tenslotte de link met het ruimere tijdsgewricht waarin Horta’s werk tot stand kwam: de uitzonderlijke rijkdom van het jonge Belgische industriële kapitalisme wordt aan de orde gesteld met het huis Solvay, de link tussen Horta’s art nouveau en de Onafhankelijke Congostaat wordt bevraagd aan de hand van het huis Van Eetvelde en het niet uitgevoerde project voor het Congopaviljoen op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1900. Dit laatste is een primeur: op basis van de recent ontdekte plannen voor het paviljoen werd speciaal voor de expo een maquette gerealiseerd.

Enkele hedendaagse kunstenaars bieden een actuele blik op het werk van Horta. Fotograaf Maxime Delvaux realiseerde nieuwe foto’s van verschillende Hortagebouwen. De film Vivre la maison Horta van Marie-Ange Guilleminot gaat samen met de tentoonstelling in première en is in de expozalen te bezichtigen. Tot slot creëert de Frans-Canadese kunstenares Kapwani Kiwanga nieuw werk, een tapijt met een decoratief bloemenpatroon dat refereert aan de ornamentele art nouveaustijl (te bezichtigen van 10.11.23 > 10.03.24 in de raadzaal).

De expo sluit mooi aan bij de tentoonstelling Victor Horta versus Art Nouveau. Horta’s Vocabulary die van 23 maart 2023 tot 7 januari 2024 loopt in het Hortamuseum.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.