In de ban van Pan

Nog tot 2 juli 2023 verwelkomt het Kasteel van Thozée Peter Depelchin (°1985, Oostende), een multidisciplinair kunstenaar met een rijk en vreemd universum, ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Hulde aan Pan.’ ‘

Doorheen deze zeer oude en mysterieuze godheid onderzoekt Depelchin de vragen over hybriditeit en metamorfoses die in ieder van ons sluimeren, soms goed verborgen in de versluierde schuilhoeken van ons wezen. Dit evenement in het kasteel van Thozée is het eerste deel van een dubbele tentoonstelling, waarvan het andere zal plaatsvinden in het Félicien Rops Museum in Namen. Het is dus voor het eerst dat zowel in de woning als in het museum van de Naamse schilder een hedendaags kunstenaar aan het werk is.

Pan is de god van de schapen en de geiten, maar ook van de bijen. Pan, uitvinder van de beroemde fluit gemaakt van gesneden riet, is opmerkelijk omdat hij de enige god is die dood werd verklaard: de zeeman Thamos, die langs het eiland Paxos langskwam op weg naar Italië, hoorde een diepe stem die de dood van deze godheid aankondigde. Maar is Pan echt dood? Is hij in feite niet de meest aanwezige god in ons moderne dagelijkse leven?

Peter Depelchin Hommage à Pan in Kasteel Thozée

Kunstenaar Peter Depelchin beweert dat de god Pan een god is die ons allemaal raakt. Pan, die de laagste en meest wellustige neigingen combineert met de meest nobele en heilige verlangens, vertegenwoordigt ook degenen die ondergedoken leven, aan de rand van de samenleving, en hij geeft hen een gezicht zonder oordeel te vellen over hun daden.

Peter Depelchin Hommage à Pan in Kasteel Thozée

Via een parcours door de kamers van het kasteel, nodigt de kunstenaar ons uit op een reis door de Griekse oudheid, barokke kunst, symboliek, modernisme en moderniteit.

Ook Félicien Rops (°1833 -1898, tekenaar/graveur en schilder en eertijds meester van het kasteel van Thozée) was in contact met  alle lagen van de samenleving en stelde dit ook voor in zijn tekeningen en gravures. In zijn werk zijn er ook talloze voorstellingen van saters en verwijzingen naar de oudheid en de kunstgeschiedenis. Net als Depelchin creëerde hij scènes, confrontaties van personages; hij schiep, door middel van persoonlijke betekenissen, zijn eigen kosmogonie. Het formaat, de techniek en de uitvoering zijn anders, maar het is evenzeer een allegorische en theatrale wereld.

In de ban van Pan, Peter Depelchin poseert voor zijn werk

In de zalen van het kasteel ontdekt het publiek een gefilmde Dionysische dans, naast een groep keramische sculpturen; veel voortvluchtige, nauwelijks geschetste hoofden van saters worden omgezet in videobeelden; Pan’s fluit klinkt overal; horens vermenigvuldigen zich vanaf het plafond en een verrassingsbezoek van de god zelf wordt opgevoerd in meerdere “tableaus vivants”. Het is als een verslag van de onvermijdelijke doortocht van Pan, altijd alomtegenwoordig, altijd verrassend.

We kijken al uit naar het tweede deel in het Félicien Rops Museum in Namen. Deze expo zal meer gericht zijn op de corpus tekeningen uit het werk van Peter Depelchin, waar de sater, de faun, de hybride, kortweg de god Pan de eerste plaats inneemt.

Fonds Félicien Rops
Tentoonstelling Hulde aan Pan – Deel 1
22.04 > 02.07, elke zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur
Kasteel van Thozée
12 rue de Thozée
5640 Mettet (Pontaury)
+32 71 72 72 62
info@fondsrops.org
https://www.chateaudethozee.be/

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
28 − 1 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.