Het MSK herschikt collectie

In totaal  deden we de veertig zalen van het MSK in Gent in een duidelijk afgelijnd parcours en helemaal corona-proof.  In de veertig zalen hangen werken die vooral uit de eigen collectie komen. Het museum kreeg een nieuw tintje verf en de werken hangen niet langer in chronologische volgorde. Nu is er gekozen voor een thematische uitstalling met kunst van de veertiende tot halfweg de twintigste eeuw.  Zo is er een zaal met enkel portretten, identiteit, een zaal over rijkdom en armoede en ook een zaal over de evolutie van het beeld van de vrouw in de kunstgeschiedenis.

Op die manier werkt het museum eerder verdiepend. Er worden verbanden gelegd.  Zo lezen we in de zaal Identiteit.
“In de late middeleeuwen zijn schilders actief als stedelijke ambachtslieden, verenigd in gilden. In de Lage Landen is Jan Van Eyck de eerste kunstenaar die zijn werken signeert en soms voorziet van zijn lijfspreuk. Zo markeert hij de overgang van de schilderkunst als ambacht naar haar plaats tussen de Vrije Kunsten.”

De vorige herinrichting, onder  het beleid van ­Catherine De Zegher,  met het accent op hedendaagse kunst blijft voor een stuk staan. De imposante studiolo van ­Patrick Van Caeckenbergh is gebleven. De ‘sigarenkist’ blijft imponeren.

Mijn favoriet werk blijft “Jong Meisje op Tapijt” .  Dit meisje is dan wel niet de dochter van Felice Casaroti maar van zijn vriend- schilder  Attilio Trentini.

Felice Casaroti, Jong meisje op een rood tapijt, 1912. Collectie MSK Gent.

 

Enkele krijgen een  solopresentatie :  Ensor, Minne en Van Rysselberghe.  Krijgen nu ook de eigen ruimte die ze verdienen: Jean Brusselmans, Permeke, Masereel en aan het eind van het parcours ­Raoul De Keyser. Die schonk in 2008 een pakket van 187 werken op papier schonk aan het museum.

Raoul De Keyser. Krijtlijn 1970. Collectie MSK Gent. Schenking van de kunstenaar.

Bijzonder charmant vond ik de aparte zaal voor publiekswerking. Zaal E, die staat voor educatie, expressie en experiment, mikt op kinderen en families . Er hangen kinderportretten en we zien hoe kinderen werden afgebeeld in de voorbije eeuwen. Het is een mini-expositie voor de mini’s. En het is vooral een heel gezellige ruimte met veel opdrachten voor kinderen.

Théo Van Rysselberghe, Portret van Marguerite Van Mons, 1886. MSK. Van Rysselberghe is en van de MSK-sterktehouders. Hij schilderde dit portret toen de dochter van kunstmecenas Emile Van Mons tien jaar was. Collectie MSK Gent.

De vernieuwde zalen zijn toegankelijk vanaf 27 maart. Tickets zijn online te reserveren via www.mskgent.be.Elke eerste donderdag van de maand is het MSK samen met het S.M.A.K. open voor een museumnocturne tot 22 uur.Museum voor Schone Kunsten Gent, F. Scribedreef 1, 9000 Gent, www.msk

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
3 − 1 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.