Goed nieuws. Geert Sels komt zijn boek ‘Kunst voor das Reich. Op zoek naar naziroofkunst uit België” voorstellen in het Museum voor Schone Kunsten te Gent. Noteer alvast in uw agenda : 5 februari 2023 van 11u tot 12u30. Wel vooraf inschrijven op de site van mskgent.be.
Waarover gaat zijn werk ?
Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond er een immense kunstroof plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Hoe konden schilderijen van Memling, Van der Weyden, Brueghel, Jordaens en Cranach zomaar het land verlaten?
Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij elkaar die hij aantrof in verschillende archieven. De resultaten van zijn speurwerk verzamelde hij in het boek ‘Kunst voor das Reich. Op zoek naar naziroofkunst uit België’. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Ontstellend om te lezen hoe iedereen zonder veel schroom meeging in de kunstenwerving van de nazi’s. Verzamelaars, handelaars, veilinghuizen profiteerden mee.
Al vanaf 1934 werden er “Jodenveilingen” gehouden met kunst van Joodse eigenaars.
Het is dan ook onjuist om bij herkomstenonderzoek 1940 als aanvangsjaar te nemen. Die zienswijze gaat ervan uit dat de nazi’s alleen maar in die periode in België aanwezig waren. Jammer genoeg is België altijd van dat beperkte tijdsvenster uitgegaan, aldus de auteur.
Naziroofkunst moet je breed interpreteren, aldus de auteur. Het gaat niet enkel om kunst die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s werd gestolen van Joodse eigenaars. Er is een internationale consensus om ook de jaren dertig te bekijken, toen veel Joden uit Duitsland probeerden te vluchten. Van “verdachte” kunstwerken moet je dus de herkomst nagaan vanaf 1933 tot 1945, van eigenaar tot eigenaar. Veel Joden die weg wilden uit Duitsland en Oostenrijk hadden geld nodig. Onder dwang deden ze hun kunstwerken weg, veelal onder de prijs, om in ruil een inreisvisum te verkrijgen.
Ook in het MSK worden kunstwerken gehuisvest, zoals het ‘Portret van Antonius Triest’ door Gaspar de Crayer (ca. 1627-30), die na de nazikunstroof in Gent terecht zijn gekomen. Je kan na lezing eens een kijkje gaan nemen. Maar je ticket voor de lezing (amper 5 euro) heeft geen toegang tot de tentoonstelling. Daarvoor moet je apart betalen. Tenzij je lid bent van de Vrienden van het MSK dan is alles gratis.
Inwoners van Gent krijgen ook gratis toegang op zondag van 10.00 tot 13.00 uur
Geert Sels is cultuurredacteur van De Standaard. Daarnaast is hij geassocieerd onderzoeker van het CegeSoma, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij. Voor de reeks over naziroofkunst kreeg hij de Loep voor de beste onderzoeksjournalistiek in Vlaanderen en Nederland. Hij werkte acht jaar aan het boek.
Het boek is uitgegeven door Lannoo en voor 33,99 is het van jou !
Laat een reactie achter