BPS22

We reden naar Charleroi speciaal voor BPS22. We hebben er enkele prachtige dingen zien zoals het vernieuwde museum voor Schone Kunsten in een oude kazerne naast de politietoren van Jean Nouvel. In de skyline van Charleroi troont een opvallende toren met keramische bekleding. Maar we kwamen voor Laurence Dervauw in het BPS22.
En tegenover het BPS22 vonden we nog een prachtige school. Daar gingen we ook een kijkje nemen.
Laurence Dervaux geboren in 1962 in Doornik, bezet de hele BPS22 waaronder een grote innemende installatie in glas speciaal ontworpen voor de Dupontzaal, die bewust met licht speelt.
De voornaamste installatie die voor de expo gemaakt is, wordt getoond in de schemering van de white cube van het museum. Wanneer de bezoeker deze gesloten en sombere ruimte binnenstapt, ontdekt hij grote glazen vazen die gevuld zijn met helder water en soms met een gekleurde vloeistof (rood, geel of bruin) waarvan de intense weerspiegelingen over de volledige hoogte van de muren golven.  Ze golven omdat het water beweegt door de natuurlijke en eindeloze beweging, druppel per druppel. Het water passeert door capillariteit, via een dicht netwerk linten van rood, gedraaid textiel, tussen het glaswerk en slaagt er zo in om de hele complexe installatie (die er eenvoudig uitziet maar in werkelijkheid erg berekend is) te verenigen in een grote materiële en immateriële metafoor voor het menselijk lichaam.
In haar werk staat het menselijk lichaam centraal, waarvan zij de complexe schoonheid en kwetsbaarheid tracht te visualiseren. Maar het lichaam wordt nooit frontaal getoond. Vitale vloeistoffen, organen of zelfs botten worden omgezet in enorme fascinerende apparaten.
Licht vormt de kern van een nieuwe innemende installatie gepresenteerd in het halfduister van de Dupontzaal. De kunstenaar creëert een nieuwe boeiende en metaforische visie op het menselijk lichaam en de onophoudelijke stroom van zijn essentiële vloeistoffen.
De andere grote installatie vind je in de centrale ruimte van de industriële Grote Hal waar je kan laveren tussen zesentwintig glazen druppels. De druppels worden op hun plaats gehouden door gedraaide banden in rode stof, een nabootsing van gevild vlees, dat uit elkaar lijkt te vallen. De druppels, die verspreid zijn in de ruimte als gekleurde noten, zijn op verschillende hoogtes opgehangen. Hiermee wordt gesuggereerd dat ze kunnen vallen en breken.
Bij Laurence Dervaux wordt niets aan het toeval overgelaten. Haar atelier lijkt wel het labaratorium van een alchemist, lees ik in de persmap. Alle technische details van haar installaties zijn zorgvuldig uitgeprobeerd en berekend.
Een hartelijke ontvangst viel ons te beurt zowel in he museum voor Schone Kunsten als in het BPS22 !  En overal Nederlandse bijschriften. Parkeer je auto voor het museum Schone Kunsten tussen de bomenrij en je kan te voet naar het BPS22 want dat is maar tien minuutjes verder te voet.

Nog te bezoeken in Charleroi.

Aan de ene kant kan je het erfgoed in het stadscentrum ontdekken: niet te missen zijn dan de Sint-Christoffelbasiliek, het stadhuis, het Belfort en de Passage de la Bourse. Aan de andere kant staat Charleroi bekend voor zijn strips, streetart en alternatieve cultuur!

Je wilt blijven slapen.

De romantische art-deco B&B 76tour is de ideale uitvalsbasis voor je verblijf in Charleroi, net als Les gîtes du Pays de Charleroi. En er is uiteraard het bekende Novotel.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.