OMG! Van Eyck was here

Het is nog even wachten tot in 2020 want dan brengt Gent een jaar lang hulde aan Van Eyck, de Vlaamse Meester die onlosmakelijk met de stad verbonden is door zijn wereldberoemde meesterwerk, het Lam Gods. Met de grote tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ in het Museum voor Schone Kunsten (MSK), een gloednieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal en tal van randactiviteiten op het programma.

Het themajaar ‘OMG! Van Eyck was here’ in 2020 kadert in het overkoepelende project Vlaamse Meesters van Toerisme Vlaanderen. Antwerpen bijt in 2018 de spits af met ‘Antwerpen Barok. Rubens inspireert’, waarna Brussel in 2019 volgt met het ‘Bruegeljaar’. Gent sluit in 2020 af.

De titel is een knipoog naar de handtekening ‘Johannes de Eyck fuit hic’, die Jan Van Eyck zelf plaatste op zijn ‘portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw’. Daarmee trad hij als één van de eerste kunstenaars – op het kantelpunt tussen de middeleeuwen en de renaissance – uit de anonimiteit. Een ‘tag’ avant la lettre zeg maar.

De zingende engel, doet van  “oooh” en“aaah” maar dat deed ik ook van verwondering toen ik recent het Lam in het MSK zag. Dat heeft zijn originele indringende blik  teruggekregen en is een bijzonder beestje geworden. Die ogen, dat mondje maar wel een beetje Shrek-oren. Dat wel !

Hoe het programma van ‘OMG! Van Eyck was here’ stilaan vorm zal krijgen, is te volgen via de website www.vaneyckwashere.be en die is nu al online.

Optische revolutie

In het voorjaar van 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’. In het middelpunt van de tentoonstelling staan de gerestaureerde buitenluiken van ‘De aanbidding van het Lam Gods’, maar zeer uitzonderlijk reist ook een substantieel aantal van de twintigtal werken van de Vlaamse Meester die wereldwijd bewaard worden naar Gent.

Centraal in de tentoonstelling staat de restauratie van de buitenluiken van zijn meesterwerkDe Aanbidding van het Lam Gods’, uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en gestart in 2012 in het MSK.

Wie was Van Eyck

Jan van Eyck was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. In die tijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Ook deze creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht, zal aan bod komen in de tentoonstelling.

Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken, zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. Ook zij bewogen zich in de hoogste kringen en kregen prestigieuze opdrachten.

Lam Gods in augmented virtual reality

In juni 2020 opent in de Sint-Baafskathedraal een gloednieuw bezoekerscentrum, waar de gerestaureerde panelen van het Lam Gods en verschillende andere authentieke kunstschatten in al hun pracht en praal te bewonderen zullen zijn. Met behulp van een augmented reality-bril zullen bezoekers diep in het verleden kunnen reizen en de bewogen geschiedenis van het Lam Gods en de Gentse kathedraal kunnen beleven alsof ze er zelf bij waren. Zowel het meesterwerk als het imposante gebouw zullen in volle glorie tot leven komen.

Stem gezocht

Tijdens het bezoek nemen een aantal personages het woord die een belangrijke rol hebben gespeeld doorheen de geschiedenis van het Lam Gods. Een van die personages, en misschien wel de belangrijkste, is Jan van Eyck. Het was zijn broer Hubert die de opdracht voor het Lam Gods had aanvaard, maar Hubert stierf nog voordat hij het altaarstuk had kunnen voltooien. Het was Jan die het werk zou afmaken.

De personages worden ingesproken door professionele stemacteurs, maar voor de stem van Jan lanceert de Kathedraal zelf een oproep: “Word jij de stem van Jan van Eyck? Hoe zou de stem van Jan van Eyck geklonken hebben? We hebben er het raden naar. Jan was ongeveer 40 jaar toen hij het Lam Gods schilderde. Hij zou afkomstig zijn uit het Maasland. Maaseik wordt vaak genoemd, al kunnen we dat niet met absolute zekerheid stellen. Zoeken we daarom een typisch Limburgse stem? Neen. We zoeken de stem van een gepassioneerde kunstenaar, iemand op de top van zijn kunnen, iemand die net zijn meesterwerk aan het schilderen is.”

Iedereen kan zich kandidaat stellen: een professioneel stemacteur, een hedendaagse kunstenaar of een nobele onbekende. De Kathedraal vraagt een geluidsfragment door te sturen naar destemvanjan@vaneyckwashere.be.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.