Moorsel toont zich pikant

In het 16de eeuwse Waterkasteel van Moorsel, ( het vroegere Hof van Plaisance van de abten van de abdij van Affligem) nu eigendom van voormalig bingokoning Willy Michiels kan je terecht voor een pikante voorstelling over de geschiedenis van het kant.

Aan de basis van de tentoonstelling ligt de kant- en schilderijenverzameling van Fernand Huts en zijn Phoebus Foundation. Diverse kantpareltjes uit Franse en Vlaamse musea en privé verzamelingen vullen de expo aan die bijzonder fraai vormgegeven is.

Katharina Van Cauteren, curator van Pikant!, bouwde de expo op rond drie thema’s.

 

1. Kant als levensdraad neemt de bezoeker mee in de tijd. Aan de hand van topstukken uit de kunstgeschiedenis – met namen als Rubens, Van Dyck, Jordaens – en van onwaarschijnlijke hoogtepunten uit de kantgeschiedenis volgt de bezoeker de levensloop van de mens, van doop, over huwelijk tot dood. Op schilderijen, o.a. van Jacob Jordaens (portret van zijn dochter) en van Pieter Paul Rubens (van hertog Albrecht) zien we indrukwekkende kanten kragen. De laatste bloeiperiode van Vlaamse kant dateerde van W.O.1 met War Lace waarbij oorlogsmotieven in kantstukjes verwerkt werden en verkocht in Engeland en Amerika. De penibele levens- en arbeidsomstandigheden van de kantwerksters komen ook uitgebreid aan bod in de expo. Gelukkig maar want het was best kommer en kwel voor wie niet tot de gegoede klasse behoorde.

Louis van Engelen, Kantklosters aan het werk voor de hoeve, 1900, olie op doek. The Phoebus Foundation.
2. Pikante kant presenteert in een spectaculaire enscenering de geschiedenis van de lingerie in de 20ste eeuw. In de hoofdrollen: beha’s, slipjes, korsetten en unieke vintage cars in een ondeugende dialoog van net niet tonen en verborgen houden. tegelijkertijd. Lingerie Van de Velde uit Schellebelle van Prima Donna en Marie-Jo, zorgde voor dit deel. In december 2019 viert deze onderneming haar 100 jarig bestaan. De vintage cars in de kelder zijn van Willy Michiels.
3. Kant als kunst toont het neusje van de zalm van de contemporaine kantkunst, met internationale en monumentale hoogtepunten in de dreef van het kasteel, in de 14de-eeuwse erfgoedkapel van Sint-Goedele en in de Sint- Martinuskerk van Moorsel. Heilige Goedele zou in de 7de eeuw in Moorsel zijn geboren en getogen. De Moorselse kapel is daarbij zo iconisch dat ze in 2017 in het Japanse Osaka quasi identiek werd nagebouwd, zodat Japanse koppeltjes er op ‘Europese wijze’ kunnen trouwen. In de kapel hangen feeërieke, momuntaal uitvergrote paardenbloemzaden van de Française Marjoleine Salvador.
Portret van een jongen  – 1633 – Privécollectie. De jurk lijkt aan te tonen dat het om een meisje gaat, maar dat is niet zo. Ook jongens droegen in de zeventiende eeuw kleedjes. De rammelaar in massief goud met wolventand, diende om het kwade te weren en verlichting te brengen bij pijn van doorkomende melktandjes door op de wolventand te bijten.
De expo vindt plaats in de orangerie en de landschapstuinen van het Waterkasteel. Dus niet in het kasteel zelf. Hoogtepunt in de tuin zijn de gigantische ‘Ruff en Urchin’ van het Amerikaanse kunstenaarsduo Choi+Shine Architects.

Er is ook een zomerbar waar je kan eten en drinken aan zeer schappelijke prijzen. De zomerbar is vanaf half juli elke dag geopend van 11u tot 19u, voor drankjes en kleine snacks.

Voor de kinderen werkte het productiehuis Koeken Troef! van Bart De Pauw een gratis zoektocht uit.

De tentoonstelling kan tot en met 30 september elke dag bezocht worden van 11 tot 18 u.

Tickets: basisprijs 10 €, kinderen en studenten gratis. De audio-guides zijn in de prijs inbegrepen.

Locatie: Opwijksesteenweg te Moorsel-Aalst (grote parking aan de dreef die naar het kasteel leidt)

 

Alle info op pikant.vlaanderen (opgelet geen be)

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.