Margriete

Margriete is de vergeten zus van de gebroeders Van Eyck die haar dagen doorbrengt in een klooster waar ze manuscripten verlucht. Haar oudere broers hebben het ontzettend druk met schilderen en het versieren van huizen van rijk volk.
Margriete wil echter meer. Ze staat voor een ingrijpende keuze : trouwen en stoppen met schilderen of schilderen en voor altijd maagd blijven. Ze kiest ervoor om maagd te blijven en op die manier toch een beroep blijven uitoefenen. 

Weinigen weten dat de beroemde broers van Eyck ook een schilderende zus hadden. “Margriete” vertelt het verhaal achter Het Lam Gods, een van ’s werelds meest iconische schilderijen, gezien door de ogen van een middeleeuwse vrouw. Je mag haar niet verwarren met Margaretha. Margareta die Jan van Eyck heeft geportretteerd op het schilderij dat in het Brugse Groeninge­museum hangt is zijn vrouw en niet zijn zus.

Negentien was Margriete toen ze in de 15de eeuw vanuit het toenmalige Land van Loon – het huidige Belgische Limburg – in Gent belandde en mee hielp schilderen aan het Lam Gods van haar broers Jan en Hubrecht Van Eyck.
Ze was te gast bij Joos Vijdt en zijn vrouw Lysbethes Borluut omdat Hubrecht er een opdracht kreeg van de familie namelijk het schilderen van het Lam Gods.

Met veel oog voor detail duikt Vereecken het middeleeuwse Gent in. Je voelt, proeft en ruikt Gent en je hoort de geluiden zoals het krassen van de pennen op het perkament. Als Margriete uit haar koets kijkt die Gent binnenrijdt, ziet ze een vrouw staan met haar lazarusklep. Wat is dat ? Blijkt een houten klepper te zijn waarmee voorheen de melaatsen hun komst kenbaar moesten maken.

In het klooster van de Rijke Klaren werkt Margriete als miniaturiste. Ze zit er tussen de zusters geperst in strakke kappen die immer naarstig aan het werken zijn. De zusters gedijen het liefst in stilte. ” Wie te graag over de levenswandel van anderen spreekt, verliest vroeg of laat zijn tong.”

In het boek schetst Vereecken ook hoe het eraan toeging seksueel. Vereecken beschrijft een aantal gevallen van seksueel geweld, wat toen nog niet zo heette. In de late middeleeuwen werd een verkrachting als ongepast gezien, maar alleen maar als de vrouw schreeuwde en kenbaar had gemaakt dat ze niet wilde.

In Margriete vertelt de schrijfster het verhaal dat had kunnen zijn.
Kathleen Vereekcen : “Ondanks de zee aan boeiende verhalen, bleef Margareta was Eyck verborgen in de mist van de geschiedenis. Dus deed ik wat ik het liefst doe: binnen de krijtlijnen van de bekende geschiedenis een minder bekend personage tot leven wekken. In Margriete vertel ik een verhaal dat had kunnen zijn.”


Margriete door Kathleen Vereecken is uitgegeven bij de Geus.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
24 − 15 =


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.