Het uithuizige NTG

Op 29 mei werd het nieuwe jaarprogramma van het NTGent voorgesteld en op een zonnige zondag zat de zaal goed vol.  Achteraf was de receptie op het podium en zo konden we ook eens ervaren hoe het was om op dat grote podium te staan. Geen sinecure vond ik. Zo groot dat het was en het was bovendien niet eens vlak en ook niet zo stevig als ik me had voorgesteld. Maar we kwamen natuurlijk voor het programma en ook een beetje voor Johan Simons. Die zat naast Chokri Ben Chikha op het podium. Samen brengen ze Houellebecq op de planken. De twee boeken van de schrijver ‘Platform’ en ‘Onderworpen’ worden bewerkt. Platform werd al eens in het NTG gebracht maar nu wordt het opnieuw bewerkt samen met Ben Chikha van het Gentse Action Zoo Humain. Samen bewerken ze dus ook Soumission (Onderworpen), de islamroman waarin een Frankrijk uit 2022 wordt voorgesteld helemaal in de ban van een democratisch verkozen Moslimbroederschap. Dat is natuurlijk een uitdaging op zich en het zal wel controverse met zich meebrengen.  Platform en Onderworpen zullen als een tweeluik toeren door Vlaanderen. Beide voorstellingen kunnen apart, maar ook als geheel worden bekeken. Rollen worden in de twee stukken gespeeld door Mandela Wee Wee, Steven Van Watermeulen, An Miller, Marijke Pinoy, Mourade Zeguendi, Zouzou Ben Chikha en Sara De Bosschere, in een dramaturgie van Koen Haagdorens. Ik ga zeker kijken en vooraf de boeken van Michel Houellebecq nog eens lezen. Voorstellingen zijn maar in april en mei 2017 dus nog tijd genoeg.

Dat het Gentse gezelschap zoveel reist dit jaar komt door de  grondige verbouwingen. Die gaan vooral over de laad- en loskade en de trekkenwand. Dat is de machinerie waarop delen van het decor verankerd worden. Volgens Europese wetgeving moeten die automatisch zijn. Bij het NTG zijn ze nog handmatig. De linkse zijwand van het gebouw zal verbouwd worden tot een makkelijk bereikbare toegang voor vrachtwagens met decors. De loskade bevindt zich nu aan de Biezekapelstraat maar dat verandert naar de linkerkant. Vrachtwagens kunnen dan achterwaarts binnenrijden in een akoestisch afgeschermde liftbox die hen een verdieping hoger brengt zodat ze rechtstreeks in -en uitgeladen kunnen worden ter hoogte van de toneelvloer. De verbouwingen starten in oktober en zouden in november 2017 moeten klaar zijn. Het café, Tickets Gent en NTGFoyer blijven wel toegankelijk. Maar in de zaal gaan geen voorstellingen door, behalve in februari 2017 dan speelt de nieuwe productie ‘Among other things’ van Benny Claessens in een unieke setting op de leeggehaalde parterre.

Die uithuizigheid weerspiegelt zich ook in de programmabrochure. De fotoreeks van Anton Corbijn, waarin hij telkens een caravan centraal stelt. Corbijn weet als een ander wat het is om onderweg te zijn. Johan Simons stelde dat hij in seizoen 2016-2017 verder wil werken aan een actueel politiek theater. De thema’s die door het jaarprogramma lopen zijn vervreemding, onthechting, onderweg zijn, op de vlucht zijn. Op die manier is het NTG ook wat ontheemd en moet het letterlijk de stad in om her en der te spelen. De comfortzone uit zeg maar. Corbijn bracht acht caravans in beeld in zijn typische zwart/wit stijl. Acht beelden, acht kunstwerken die acht keer de nieuwe NTGent producties zullen aankondigen.

De eerste voorstelling ‘ De Vreemden’ is opnieuw zoals Accattone vorig jaar een coproductie met De Ruhrtriënnale. De Belgische première is voorzien voor 21 september 2016 in de Floraliënhal in Gent. Wie vorig jaar het geluk had Accattone bij te wonen weet: deze voorstelling mag je niet missen ! De vreemden is een muziektheaterproductie met live muziek, gebracht door Asko Schönberg, onder leiding van Reinbert de Leeuw. De muziek is van de hand van Maurico Kagel en Györy Ligeti. Met videowerk van Aernout Mik. Vijf revolverschoten. Het eerste schot doodt. Daarna nog vier, afgevuurd op een roerloos lichaam. Zo vermoordt de Fransman Meursault een Arabier op het strand van Algiers. Voor het gerecht wijt hij zijn misdaad aan de loden hitte en een verblindende middagzon. Meursault, de absurde held uit de roman L’Étranger van Albert Camus, ontkent verder elk dieperliggend motief voor de moord. Meer dan een halve eeuw later doorbreekt de broer van de vermoorde het stilzwijgen. Hij geeft de naamloze Arabier een naam, een gezicht en een geschiedenis. Van Mik Aernout zagen we in Dusseldorf  in de tentoonstelling ‘The problem of God’  met de video-installatie ‘Spreken in Tongen’.  We zagen een bijeenkomst van managers, heel levensecht nagespeeld, die heel sterk aan een kerkdienst deed denken. Nadat de mannen in pakken en vrouwen in mantelpakjes een blinddoek hebben voorgedaan, raken ze in een soort trance kennelijk door wat de leider zegt. Door de rituelen van de pinkstergemeente te verbinden met die van de bedrijfscultuur, toonde Mik ons  hoe dun de grens is tussen spirituele en seculiere.

Het was dus best gezellig in het NTG en het programma ziet er veelbelovend uit. Doe er u voordeel mee en bestel uw tickets tijdig op ntgent.be. Kijk goed uit waar voorstelling doorgaat. En laat uw auto aan de rand van Gent. Het NTG-ticket geldt op de dag van de voorstelling als vervoersbewijs heen en terug voor bussen en trams van de Lijn. Park & Ride plaatsen zijn Gentbrugge, Flanders Expo en het Sint-Pietersstation. Het nachtnet van de Lijn (tot 1u) brengt u veilig terug.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
14 − 10 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.