
Fietsen en fietsknooppunten, we zijn er sterk in. Limburg spant de kroon en ook West-Vlaanderen doet niet langer onder.
Maar wellicht het leukste netwerk vind je in de Oostkantons, waar je 125 km kan fietsen in voormalige spoorwegbeddingen. Op het bijna altijd platte traject doe je de allermooiste stukjes in het grensgebied van Duitsland, België en Luxemburg aan. De geasfalteerde en verharde route baant zich een weg van het Duitse Aken tot Troisvierges in Luxemburg, maar je kan hem ook omgekeerd afleggen.
Het langste stuk doorkruist een ongeschonden natuurgebied (het grootste van België!), waarin de landschappen elkaar voortdurend afwisselen. Voordeel van het traject is dus het geringe hoogteverschil van maximaal twee procent. De route is prima in twee of drie dagen te fietsen. Ideaal dus voor een weekeinde en zelfs met kinderen. Gezien er ook E-bikes te huur zijn, kan iedereen de Vennbahn fietsen.
Dit netwerk waarop geen autoverkeer mogelijk is, garandeert een veilig, comfortabel en weinig steil parcours en als je dan ook nog naast gewone fietsen een E-Bike kunt huren, heb je echt geen reden meer om het niet te doen. De Vennbahn is één van de langste fietspaden langs stilgelegde spoorwegen van Europa. Het zijn prachtige groene wegen en je bent ver van alle verkeer, je rijdt langs heuvels en dalen, over viaducten en door tunnels, langs riviertjes, door bossen, steden en dorpjes en af en toe ja zelfs langs een voormalig stationnetje. Je kan ook een omweggetje maken naar het meer van Bütgenbach of naar Malmedy. Je rijdt het ene land in en het andere land uit en je leert ook de Duitstalige Belgen kennen die even goed Frans, Nederlands als Engels spreken. Zo woont er een Duitser in een oud wachthuis. Zijn huis en zijn tuin zijn Belgisch, net zoals de volledige spoorlijn, zelfs al ligt ze op Duits grondgebied. Maar het voetpad voor zijn huis is Duits. En de elektriciteit die licht in zijn Belgisch huis brengt, is eveneens Duits.
De Vennbahn dient als voorbeeldfunctie voor het project Greenways Outdoor. Op Europees vlak wil men groene wegen promoten zodat er een netwerk ontstaat. Dat gebeurt rond fietsroutes die lopen over voormalige spoorwegen of jaagpaden, die door hun makkelijke hellingen geschikt zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Ze lopen door de natuur, vaak langs rivieren, soms door een bergachtig landschap met tunnels en viaducten. De route door het Natuurpark Hoge Venen-Eifel past perfect in dat kader. Het traject is aantrekkelijk en de toeristische infrastructuur is goed uitgebouwd om niet te zeggen heel goed.
Voor iedereen die nog meer van de Vennbahn wil genieten, is er nu een nieuwe tochtenplanner „Vennbahn Plus“ met 16 aansluitende tochten rond het 125 km lange fietspad. Zo kom je al snel aan een 220 km fietsplezier met interessante bezienswaardigheden. Zo kom je in de UNESCO wereldcultuurerfgoedstad Aken, in Kornelimünster en Monschau, de Hoge Venen, de hoge toppen van de Eifel-Ardennen tot in de tuin van Troisvierges in Luxemburg valt er heel wat fraais te zien. Door de tochtenplanner „Vennbahn Plus“ weet je waar je moet afrijden en hoe je weer op de oorspronkelijke Vennbahn fietsen kan.
Fietstoeristen kijken ‘s avonds uit naar een lekker etentje en een goede nachtrust. Dat hebben de hoteliers van de Oostkantons goed begrepen. Intussen bestaan er reeds 33 fietsvriendelijke logies met een “bed+bike”-label. Je mag er bijvoorbeeld slechts voor één nacht verblijven en je fiets staat er veilig. Natte kleren kunnen er eventueel gedroogd worden. Je hebt gerief om eventuele reparaties uit te voeren en er zijn fietszaken te contacteren indien grotere reparaties nodig blijken. Er zijn regionale fietskaarten en dienstregelingen voor bus en trein voor wie een uitstapje wil doen. En ‘s morgens staat er een stevig wielers-ontbijt voor je klaar.
Je kan de Vennbahn plus bestellen. In een handige map heb je grote topografische kaart van de Vennbahn en 16 aansluitende routes en 16 vouwfiches van de aansluitende routes met alle info op waar je kan rusten, waar er wat te zien is.
De kaart kost 12,50 Euro. Alle info op www.eastbelgium.com
Laat een reactie achter