Brafa, pop-upmuseum met koop-optie

De jaarlijkse  kunstbeurs Brafa, die zaterdag opent in Thurn & Taxis, verwelkomt 132 exposanten uit zestien landen. In het aanbod is er steeds meer aandacht voor moderne en hedendaagse kunst.
Brafa scoort goed bij Europese kunsthandelaars en het kunstminnend Belgische publiek is daar zeker niet vreemd aan. Bovendien is het een bijzonder smaakvolle beurs waar je als het ware door 4.000 jaar kunstgeschiedenis kunt wandelen verspreid over vijf continenten.
Pionier  Julio Le Parc is eregast van de  kunstbeurs dit jaar. Le Parc werd geboren in 1928 in Argentinië en geldt als de voorloper van de op-art en de kinetische kunst. Vier grote kinetische sculpturen staan verspreid over de volledige beurs. De meest in het oog springende is wellicht de bewegende spiegelwand aan de ingang.

Brafa duurt negen dagen en  is als het ware een pop-upmuseum met het verschil dat je er de werken ook kunt kopen. Ja voor heel veel geld dat wel maar ik zag toch een werkje van 3.000 Euro. Dat is toch een haalbare prijs voor een beginnend verzamelaar. Brafa toont schilderijen, sculpturen, meubels, juwelen, design, keramiek, pendules, porselein, glaswerk, etnische kunst en zelfs originele stripplaten. Onder de 132 galerijen en kunsthandelaren bevinden zich twaalf nieuwe namen. Onder de blikvangers wordt onder meer een 16e-eeuws triptiek van Dirck Jacobsz aangeboden, en ook werk van Hiëronymus Bosch, Corneille, Delvaux, Hergé en Fabre. Brafa is niet zo groot als Tefaf maar dat maakt de beurs nog zo gezellig. Je kan Brafa perfect in één dag doorlopen. Wat de Belgische kunstbeurs zo bijzonder maakt is zijn eclecticisme en zijn grote openheid voor  alle kunstvormen ook hedendaagse.  Dat zie je in de inplanting van de stands door elkaar heen, geen hal met oude kunst of een hal met grafisch werk.  Alles loopt door elkaar heen en ook in de stands zelf hangt een mix van genres door elkaar.

De Koning Boudewijnstichting heeft een grote stand neergezet. Al tien jaar  zijn zij éen van de exposanten, die een grote erfgoedcollectie hebben. En ze staat er niet om kopers te vinden, maar wel schenkers. Die schenkingen tonen ze aan het publiek.  Het schilderij van Anthony Van Dyck “De apostel Mattheüs” is een werk dat komt uit een reeks portretten van apostelen die Van Dyck tussen 1618 en 1620 schilderde. Het gaat om een stuk uit de Böhlerreeks, genoemd naar de Duitse kunsthandelaar Julius Böhler, die de reeks in 1914 verwierf uit een Italiaanse privéverzameling. Nadien verkocht hij de werken  zowel aan musea als aan particulieren.  De apostel Mattheüs is het enige werk dat terugkeerde naar België. Het tweede werk, van Jacob Jordaens, is een zelfportret, een olie op doek dat dateert van midden de zeventiende eeuw.  Het origineel hangt in Neuburg an der Donau. Deze twee werken komen uit de privécollectie van de Ukkelse kunst-verzamelaarster mevrouw Generet, die ze vorig jaar schonk. Nadien worden ze overgebracht naar het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) voor verder onderzoek.  Op termijn  komen ze terecht in de collectie van het Rubenshuis.
De Koning Boudewijnstichting staat dit jaar in voor dagelijkse voordrachten in het kader van de dertigste verjaardag van het Erfgoedfonds. Er wordt onder meer gediscussieerd over de relatie openbare sector/privésector bij de opwaardering van nationaal erfgoed. . Zo komt ICT’er Bram Wiercx op 21 januari zijn gratis ErfgoedApp voorstellen en zullen Alina Saenko (Expertisecentrum digitaal erfgoed) en Matthias Vandermaesen (Vlaamse Kunstcollectie) volgende week spreken over het belang van data in de kunst- en erfgoedsector.
Bijzonder voor dit jaar is de aanwezigheid van design en hedendaagse kunst zoals Meessen De Clercq uit Brussel en La Patinoire uit Brussel. Guy Pieters Gallery wijdt een zaal aan Jan Fabre, met drie sculpturen en een reeks tekeningen onder de titel ‘Carnaval der Doden (Koninklijke Familie) – Uitgegeven en aangeboden door Jan Fabre – De Goede Belgische Kunstenaar.
De stand De Wit Fine Tapestries biedt een zeer fijn wandtapijt aan dat een paar bloemenvazen onder een pergola toont, toegeschreven aan de Manufacture de Beauvais, begin achttiende eeuw, in wol en zijde.
De firma N.Vrouyr viert zijn 100-jarig bestaan en zijn 60ste deelname aan Brafa. Zij hebben tapijten hangen uit Iran, Turkije en Turkestan (China) uit negentiende en twintigste eeuw.
De stand van Steinitz uit Parijs is bijzonder smaakvol. In 2009 heeft galerie Steinitz zich gevestigd in een herenhuis Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Benjamin Steinitz leidt daar de zaak opgericht door zijn vader in 1968, en heeft een plaats ontworpen waar lambrizering uit de tijd en oude decors een schrijn bieden voor een grote verscheidenheid aan meubels en kunstvoorwerpen. Deze uitzonderlijke stukken zijn vermengd met een modernere selectie om zo een persoonlijkere levensstijl weer te geven. Dat oude en moderne dat eclectische zeg maar is het echte ‘huismerk’ van Steinitz. De hele stand is een uitnodiging voor een nieuwe ‘art de vivre’.

Brafa, van 21 tot 29 januari in Tour & Taxis in Brussel. www.brafa.art

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.