Alain Platel over Requiem pour L.

Ik zag Requiem voor L. van Alain Platel op de Belgische première in de Brusselse Muntshouwburg.  In ‘Requiem pour L.’ volg je als toeschouwer de laatste levensuren van een vrouw. Het was een bijzonder beklijvende voorstelling temeer omdat ik L. heb gekend en daar zittend in de Munt greep het me enorm aan. Dat van die video wist ik niet en dat ik L. zou herkennen, wist ik ook niet. Ik moest er van bekomen, zeg maar. Ook Alain Platel moest dat want hij schreef  ‘Requiem pour L.’ van zich af in een autobiografisch boek, uitgegeven bij EPO.

Wie  Requiem pour L. leest krijgt een mooie inkijk in  het repetitieproces van Les ballets C de la B. Dat is al een mooi gegeven op zich omdat ik me altijd afvroeg hoe zo een voorstellingen tot stand komt. ALs je het zo leest is het nog veel ingewikkelder dan het lijkt. Al die agenda’s en artistieke keuzes op elkaar afstemmen, lijkt me een titanenwerk. De muziek voor Requiem pour L. werd gecomponeerd door Fabrizio Cassol op basis van Mozarts Requiem.  Op het podium staan muzikanten uit Congo en Zuid-Afrika en de Belgische tubaspeler Niels Van Heertum met zijn lange haren is weerom van de partij. Het decor bestaat uit veertig zwarte blokken en één helrode in een strak geometrisch patroon geplaatst. Het is een directe verwijzing naar het Holocaust-monument in Berlijn: das Denkmal. Dat op zich maakt het al beklijvend. Op sommige blokken liggen witte steentjes verwijzend naar Joods gebruik.

En dan de video. Want kan je de kern van een requiem, namelijk de dood, beter weergeven op scène dan door het publiek getuige te maken van iemand die sterft ? Platel installeerde een camera aan  het sterfbed van L. toen ze in mei 2017, koos voor euthanasie in aanwezigheid van haar familie en begeleid door arts Marc Cosyns. Het zijn wazige beelden en in slow-motion en zeker niet koud en kil gemonteerd,  maar toch er twee uur naar kijken, doet wat met een mens. Het is wel zo dat je afgeleid wordt door wat op het podium gebracht wordt. In het boek lees je hoe ze dat precies bewerkstelligen.

In  zijn boek vertelt  Platel ons ook hoe hij tot al die  keuzes kwam. Ongelooflijk hoeveel keuzes en vertwijfelingen hier aan vooraf gegaan zijn.

Requiem pour L. werd in 2018 als een van de beste voorstellingen van het jaar geselecteerd voor ‘Het Theaterfestival’, toert nog steeds wereldwijd en leeft nu ook voort als boek. Heb ik het werk graag gelezen ? Ik weet het niet. Bij momenten kon ik niet doorlezen omdat het te aangrijpend werd.  Geen makkelijk kost maar dat is de dood ook niet. En bij Alain Platel zijn voorstellingen gaat het ook  altijd om schoonheid, gevoeligheid, lijden, troost en verwondering.  Het is zoals Alain Platel stelt in zijn boek : ‘Naar Requiem pour L. brengt elkeen zijn eigen doden mee.’ Het is een confronterend boek maar heel leerrijk over hoe een productie tot stand komt en ondertussen heb ik het al drie keer gelezen. Want altijd ontdek ik iets nieuws. Een aanrader dus !

Requeim pour L is nog te zien in Luik op 25 en 26 oktober en op 26/27/28 november in Brussel.
Het boek is uitgegeven bij EPO en kost 27,50 Euro.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.