Een blik op het wijnfestival

Net zoals bij de vorige editie van september zal de huidige gezondheidscrisis geen invloed hebben op het Wijnfestival van Delhaize, dat twee keer per jaar plaatsvindt en zeer gewaardeerd wordt door liefhebbers van wijn en bubbels.

Bij de start van het Wijnfestival zal Delhaize ook een podcast uitbrengen waar Delhaize’s wijndeskundigen meer informatie geven over de lange wijngeschiedenis van Delhaize, de eigen wijnbottelarij en het Wijnfestival. De podcast is beschikbaar op Spotify.

Het lente-wijnfestival van Delhaize loont weer de moeite en loopt van 25 februari tot 17 maart 2021.

Ditmaal worden 200 wijnen en bubbels in promotie gezet via de gekende formules zoals 2+1 en 25% korting.

Meestal kies ik voor de 2+1 formule en sla mijn voorraad in.

Heel veel bio-wijnen ook deze keer en de Belgische wijnen worden ook niet vergeten.

Dat Delhaize onze Belgische wijnen koestert, zie ik als een pluspunt voor de keten.

Twee termen vielen me op dit jaar namelijk   ‘ingeblikt’ en ’buiten formaat’.

Buiten Formaat

Tijdens het wijnfestival worden er ook twee innovaties aan de klanten voorgesteld. Ten eerste, een gloednieuwe bag-in-boxverpakking, ditmaal in vaten van 3 liter. Delhaize introduceert 3 wijnvaatjes van het gekende Spaanse merk HOLA. Het voordeel is dat het vat herbruikbaar is en nadien als ijsemmer gebruikt kan worden. Een verfrissende witte of rosé wijn in blik boezemt mij wat wantrouwen in. Wijn in blik is dat wel goed ?  In  Amerika, Engeland en Denemarken doen ze het al lang. Maar het heeft duidelijk zijn  voordelen.  Zo hoef je niet langer een hele fles te openen, het is leuk om aan te bieden, makkelijk om mee te nemen en je wijn blijft er lekker lang koel in. Een vaatje wijn in de kelder. Waarom niet ? Dat klinkt niet alleen goed, het stapelt en bewaart ook goed. Voor 14.99€ haal je al zo een vat in huis.  Toch ook bijzonder origineel als je met zo een vat op een feestje aankomt. Alhoewel nu in Corona-tijd moet je erg opletten met bubbels ! Maar er komt een tijd dat we ons dat allemaal niet meer moeten aantrekken. Gezwind met het vat onder de arm zullen we dan menig feestje betreden. “Kijk eens wat ik hier mee heb ?”

Ingeblikt met goedkeuring van Matthieu Terryn

De grote innovatie van deze editie van het Wijnfestival is de introductie van wijnen in blik bij Delhaize! Het voordeel van dit formaat is dat een blikje gemakkelijk mee te nemen is en langer koel blijft. Delhaize introduceert drie verschillende soorten: het blikje Pink Flamingo, de populairste rosé bij Delhaize-klanten, de Codorniu BeFrizz, een ontwikkeling van een ‘Cava’ in blik van het  huis Codorniu in samenwerking met Delhaize, en Plus One Rosé, een rosé ontwikkeld door het Spaanse wijnhuis Artadi en de Belgische zanger Matthieu Terryn van Bazart om de entertainmentsector te steunen tijdens deze pandemie. Voor 2.99€ is het blik van jou.

 

Trends waargenomen in corona-jaar

In 2020 heeft Delhaize haar marktaandeel verhoogd met 0,5% in de categorie wijn en bubbels. Dit effect van de gezondheidscrisis werd waargenomen vanaf mei 2020, want toen de consumptie via de horeca werd ingeperkt of verboden, verschoof de locatie om wijn te proeven naar de eigen woning. Sinds het begin van de coronacrisis heeft Delhaize ook een toename vastgesteld van de hoeveelheden wijn die in bag-in-box werden verkocht. In vergelijking met vorig jaar werden zo maar liefst 600.000 meer bag-in-boxes verkocht, wat neerkomt op een volumestijging met 30%. Delhaize lanceerde in 2020 een kleinere versie van de bag-in-box, die 2,25 liter wijn kan bevatten.Ook roséwijnen deden het beter dan in het voorgaande jaar, met een stijging van 20%. In de categorie schuimwijnen doet de prosecco het zeer goed met een volumestijging van 10% ten opzichte van vorig jaar. Ook de wijnkelders van Delhaize deden het goed en verdubbelden zelfs hun teams om 20% meer te kunnen produceren. Ook de kleine flessen scoorden goede punten, want Delhaize verkocht 300.000 flessen meer dan vorig jaar. En ook de champagnes behaalden een mooi resultaat met een volumestijging van 16% in 2020.

Ten slotte is er ook een volumestijging vastgesteld voor witte wijn (+11%) en rode wijn (+10%). Delhaize merkt onder andere dat haar klanten de zeer kwalitatieve wijnen uit Italië, Zuid-Afrika, Frankrijk (Bourgogne en Loirestreek) en Argentinië enorm op prijs stellen. Bovendien merkt de voedseldistributeur op dat de oogst door de klimaatverandering in een steeds vroeger stadium plaatsvindt.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Solve : *
30 + 6 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.